Praktijktips

‘Waarom bericht jij nooit terug?’ Grenzen aangeven op sociale media

Jongeren
Sociale bescherming
Toegankelijkheid
Image
jongeren met smartphone

Sociale media inzetten in het sociaal werk: het is vandaag geen uitzondering meer. Whatsappen met je cliënten, een professioneel Instagramprofiel aanmaken: veel professionals doen het om hun doelgroep beter te bereiken. Maar hoe geef je daarbij je grenzen aan? Hoe raak je jezelf niet kwijt? En wanneer moet je er écht zijn?

Ga aan de slag met deze drie tips:

  1. Maak afspraken in je organisatie of team over jullie grenzen bij het werken met sociale media. Goede afspraken maken ook hier goede vrienden. Transparant gecommuniceerde afspraken leiden vaak ook naar correcte verwachtingen. Goede start met jouw doelgroep, toch?
  2. Maak keuzes in de kanalen waar je online gaat. Ga op zoek naar waar jouw doelgroep aanwezig is en maak een keuze. Eenvoud siert. Overbevraag jezelf niet, noch de mensen met wie je werkt.
  3. Ga offline als je geen tijd of mentale ruimte hebt. Communiceer dat ook in de afspraken die je maakt met je doelgroep. Zelfzorg en afbakening zijn twee onmiskenbare elementen in het werk van een sociale professional. In welk werkveld je ook actief bent. Offline gaan versterkt je online werk