Housing First: 11 tips voor coronatijd

28 april 2020
klapstoel op lege straat

Welke ideeën wisselen Housing First-werkers met elkaar uit om te werken in tijden van lockdown? Een internationale Zoomsessie leverde dit lijstje op.

  1. Neem een vouwstoeltje mee als je naar je cliënt gaat: zo communiceer je dat het gesprek niet snelsnel hoeft te gaan omdat jij in de voortuin staat.
  2. Houd een dagelijkse telefoonronde langs cliënten.
  3. Deel gratis smartphones uit aan je cliënten.
  4. Schrijf je cliënten gewoon brieven. Voeg een postzegel en enveloppe toe waarmee ze je kunnen terugschrijven.
  5. Verdeel lunchboxen vanuit je inloopcentra. 
  6. Laat de stagiaires in je werkingen allerhanden online silly dingen ontwerpen om het piekeren tegen te gaan. Stuur die twee keer per dag naar je cliënten.
  7. Start een Facebookpagina over het leven in quarantaine voor zowel Housing First-bewoners als andere burgers.
  1. Word je geconfronteerd met een suïcide? Zorg voor ondersteuning voor hulpverleners bij dreigende suïcide van cliënten en uiteraard na suïcides: laat mensen uit de geestelijke gezondheidszorg sneltraining geven, houd PTSD-gesprekken met hulpverleners en naasten die getuige waren, voorzie teamverantwoordelijken van kennis over moral injury, ...
  1. Zorg dat iedere hulpverlener in het team een buddy heeft.
  2. Zorg voor online no work moments voor je werkers: informeel kletsen en een beetje lol trappen.
  1. Never waste a good crisis to promote Housing First.

Housing-First-teams opereren meestal erg bottom-up met een grote eigen speelruimte voor cliënten en hulpverleners. De Covid-19-pandemie maakte dat experten plotseling veel - vooral medische - informatie top-down moesten communiceren. Dat was noodzakelijk en ging een tijdje goed. Ondertussen wordt duidelijker dat de experten niet alle details kunnen en hoeven in te vullen. Terug naar de creativiteit van cliënten, burgers en hulpverleners dus.

Lees meer over het thema thuisloosheid

Foto John Schaidler - Unsplash