E-mailhulp? Wees authentiek

07 juli 2022
mailtjes en pc

Een e-mail schrijven, dat kan ik toch al? Klopt, mailtjes sturen naar cliënten, dat doen we elke dag. Maar wist je dat het in hulpverleningssituaties extra belangrijk is om op je schrijfstijl te letten? Formele taal werkt niet goed. Het komt erop aan om mails te schrijven vanuit jezelf, met de taal die het beste bij jou past. Even belangrijk is het om je mail goed na te lezen, ballast te verwijderen en enkel te zeggen wat je echt wil zeggen.

Drie tips om ter harte te nemen in je mails naar cliënten:

Gebruik spreektaal en vermijd hulpverlenersjargon

Schrijf niet:
“Ik kan een afspraak voor jou inboeken op onthaal zodat je op gesprek kan komen en zo je verhaal kan doen.”

Schrijf wel:
“Kom dinsdag om 14 uur langs. Dan praten we over je schulden en zoeken we samen naar oplossingen.”

Maak korte zinnen

Schrijf niet:
Je vertelt dat je echtgenoot in het verleden veel kosten heeft gemaakt aan allerlei gokgerelateerde zaken en dat jullie daardoor financieel in de problemen zijn geraakt.”

Schrijf wel:
Je vertelt dat je man heeft vroeger veel geld uitgaf aan gokken. Daardoor hebben jullie nu schulden.”

Kies voor een persoonlijke stijl in plaats van ingewikkelde taal.

Schrijf niet: “Je echtgenoot worstelt nog steeds met een verslavingsproblematiek aangaande gokken en als gevolg daarvan zijn jullie nu zeer zoekende om te trachten hieraan een einde te maken.”

Schrijf wel: “Je vertelt dat je man verslaafd is aan gokken. Jullie zoeken nu een oplossing voor dit probleem, dat vind ik heel sterk.” 

 

Nog meer tips?

Nog meer tips om e-mails te schrijven die werken? Kom naar onze Inspiratiedag online en blended aan de slag als sociale professional, op 22 september. Je proeft er van chatten, beeldbellen, apps, e-mail en sociale media.

 

 

 

(Foto Gerd Altmann via Pixabay)