Wat kan je wél doen voor cliënten die onbemiddelbaar zijn?

30 mei 2022
Licht aan het einde van de tunnel

Schuldhulpverleners komen steeds vaker in contact met cliënten die onbemiddelbaar zijn. Dat zijn mensen of gezinnen die hun schulden niet kunnen afbetalen omdat ze simpelweg te weinig geld hebben, bijvoorbeeld als ze een leefloon of een uitkering ontvangen. Het is niet eenvoudig om daarmee om te gaan. Op het eerste gezicht zijn er vaak weinig mogelijkheden. Daarom geven we jou graag vijf tips mee: wat kan je als schuldhulpverlener wél doen voor cliënten die onbemiddelbaar zijn?

  1. Het klinkt misschien vreemd, maar: denk twee keer na voor je schulden betaalt. Zelfs wanneer de schulden al vergevorderd zijn. Betaal je bijvoorbeeld 200 euro aan een deurwaarder om te voorkomen dat hij verdere stappen zet, dan verwacht die deurwaarder wellicht dat je de maanden daarna ook zal afbetalen. Dat is niet realistisch – er is waarschijnlijk geen budget voor een maandelijkse afbetaling.
    Het is niet eenvoudig om dat aan je cliënt uit te leggen. Hij of zij wil natuurlijk van de deurwaarder verlost zijn. Maar probeer erover in gesprek te gaan en maak je cliënt erop attent dat de onmiddellijke betaling van een schuld niet altijd de beste oplossing is. Integendeel, het kan ervoor zorgen dat het verhaal opnieuw begint na die ene afbetaling.
  2. De prioriteit ligt bij stabiliteit voor je cliënt. Stel een budgetoverzicht op, probeer een volledig beeld te krijgen van de situatie van de cliënt, en geef voorrang aan de betaling van de vaste kosten. Een stabiele financiële situatie neemt heel wat stress weg bij je cliënt.
  3. Neem het uitgavenpatroon van je cliënt onder de loep: soms is het nodig om erin te snoeien. Bijvoorbeeld omdat je cliënt een uitgebreid telecompakket heeft en hij of zij daarop kan besparen. Sta sterk in je schoenen: bepaalde kosten moeten omlaag, zodat er ruimte is om andere kosten te betalen. Probeer je cliënt uit te leggen wat de voordelen zijn van de besparing.
  4. Neem contact op met schuldeisers. Deel hen mee dat je cliënt in schuldbemiddeling is, maar dat er momenteel geen budget is om af te betalen. Leg de situatie grondig uit – na overleg en met expliciete toestemming van je cliënt – zodat de schuldeisers zich een beeld kunnen vormen van de mogelijkheden, en vraag hen om uitstel. Het is belangrijk om de schuldeisers perspectief te bieden, zodat ook zij weten wat ze kunnen verwachten. Dat vergroot de kans dat ze begrip tonen voor de situatie van je cliënt.
  5. Vorm een brug tussen je cliënt en de schuldeiser. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk is het niet altijd even makkelijk. Luister naar het verhaal van je cliënt, maar neem ook afstand en bekijk de situatie vanuit het belang van de schuldeiser. Enkel door de twee belangen samen te voegen, kan je vooruitgang boeken.

 

(Foto Franz Bachinger via Pixabay)