Drie tips voor chatgesprekken die het verschil maken

20 juli 2022

Of het nu per telefoon is, face to face of met chat, je wil graag het verschil maken in gesprekken met je cliënten of je doelgroep. Een chatgesprek brengt daarin zijn eigen uitdagingen mee. Je krijgt minder non-verbale signalen en je ziet niet aan je oproeper of die tevreden is over het gesprek. Gelukkig zijn er veel manieren om op de chat een oprecht en betrokken gesprek te voeren en om tevredenheid te checken. Drie tips voor een goed chatgesprek. 

danseres sneaker

De oproeper bepaalt de muziek, jij bepaalt de dans 

Een goede leidraad voor je gesprekken is deze stelregel: de oproeper bepaalt de muziek, jij bepaalt de dans. Met deze voorbeelden zal het je duidelijk worden: 

  1. Stel open vragen in het begin van het gesprek. Zo krijg je een goed zicht op het onderwerp (de muziek) waar de oproeper het wil over hebben.  
    Stel vragen als: “wat brengt je op de chat?” “Waar wil je het graag over hebben vandaag?” “Klopt het dat je boos bent?” "Kan je daar iets meer over vertellen?” 

  1. Neem de leiding (bepaal de dans):  
    “Je vertelt over de ruzies met je vriendin. Wat is voor jou op dit moment het moeilijkste?” “Wat zou je willen veranderen aan de situatie?” “Wil je graag zoeken naar manieren om beter overeen te komen?” “Heb je het gevoel dat jullie relatie niet meer werkt?” 

  1. Doe aan meta-communicatie, dus communicatie over de communicatie: 
    “Loopt het gesprek zoals je het verwacht had?” “Wat kan ik voor jou betekenen tijdens dit gesprek?” “Kan je verder met deze tips?” “Heeft ons gesprek je wat rust gebracht?” 

Nog meer tips voor chathulpverlening? Kom naar onze ‘Inspiratiedag online en blended aan de slag als sociale professional’ op 22 september. En ga zelf met chat aan de slag in een oefengesprek. 

 

 

(Foto Erica Viana via Unsplash)