28 april 2022
Antwerpen

Basiscursus e-mailhulp

Icoontje nieuwe mail ontvangen

Hoe schrijf je e-mails? Wat is het verschil met tekst op papier? En hoe bekijkt je lezer zijn scherm?  

Wist je dat je met e-mail ook echt aan hulpverlening kan doen? Dat je een dialoog kan voeren met woorden, zwart op wit? Dat je empathie, nabijheid en hulp kan bieden met een mailtje? 

(Foto: Brett Jordan, Unsplash)

In onze Basiscursus e-mailhulp leer je schermlezen en schermschrijven met de dialoogmethode. Je maakt met de e-mailhulpmethodiek echt een verschil in de kwaliteit van je mailverkeer. En je leert hoe je je mails toegankelijker en doeltreffender maakt.   

We stemmen de cursus af op jouw teksten en vragen. 

Programma

Dag 1  

  • Iedereen kan schrijven, maar kan je ook ‘schermschrijven’? Hoe maak je je mails goed leesbaar en duidelijk? Hoe voorkom je misverstanden?  

  • Welke meerwaarde / beperking biedt e-mail in cliëntcontacten? Wat zijn de kenmerken en de mogelijkheden?  

  • Welke methodiek gebruik je het best om een e-mailvraag te analyseren en te beantwoorden?  

Dag 2

  • We staan stil bij het algemeen kader. Wat heb je nodig om kwalitatief aan e-mailhulpverlening te doen?  

  • We behandelen uiteenlopende aspecten van schermschrijven waarbij we ons baseren op jullie teksten.  

  • Wat met deontologie? Alleen voor je scherm of gedeeld met je team?  

  • 'Snel een mailtje sturen’ is iets anders dan aan e-mailhulpverlening doen. Hoe vertaal je je kennis, empathie en vaardigheden in schriftelijke communicatie?  Praktijkoefening en uitwisseling  

Begeleiding 

Marie Van der Cam (SAM), Sam Brulez (SAM) en Mark Van Bogaert (tekstschrijver en schrijftrainer)  

VOOR WIE 

Voor sociale professionals die e-mail willen inzetten in de contacten met hun cliënten / doelgroep.  

WANNEER 

28 april en 12 mei 2022

Telkens van 09.30 – 16.30 uur 

WAAR 

Mundo-a, zaal Berk

Turnhoutsebaan 139A, 2140 Antwerpen (Borgerhout)

WAT KOST HET 

170 Euro 

Ingeschreven, maar kan je toch niet deelnemen? Check onze annuleringsvoorwaarden.
Factuur- en annuleringsvoorwaarden | samvzw

VOORBEREIDENDE HUISTAAK 

Na inschrijving krijg je een bevestigingsmail met een huistaak. 

AANTAL DEELNEMERS

Minimaal 12 deelnemers. Maximaal 16 deelnemers.

CONTACT  

Voor inhoudelijke informatie: marie.vandercam@samvzw.be   

Voor praktische informatie: activiteiten@samvzw.be   

CORONAVEILIGHEID

SAM volgt bij al zijn activiteiten de maatregelen van de overheid tegen de verspreiding van het coronavirus. We zorgen ook voor veilige omstandigheden: ventilatie, CO2-meters, en mogelijkheid om afstand te houden in voldoende grote lokalen.

Soms gelden bijkomende regels in de locatie waar de activiteit plaatsvindt, zoals coronapas of mondmasker. We brengen je daarover snel op de hoogte.

Wat als de activiteit toch niet kan doorgaan wegens strengere coronamaatregelen? Dan organiseren we de activiteit online, of we stellen ze uit naar een latere datum. Als we toch moeten annuleren, dan krijg je een tegoedbon of een terugbetaling. We informeren je daarover per e-mail. De annulatievoorwaarden voor onze leeractiviteiten blijven verder van kracht.